Numer 5/2014 (październik - listopad)

Wybrane tematy numeru

Executive Coaching: Wewnętrzna transformacja firm farmaceutycznych

Nakreślenie kluczowych etapów coachingu pomoże top menedżerom w realizacji ich potencjału w branży przechodzącej ważną restrukturyzację zarówno ludzkiego, jak finansowego kapitału

Mamy teraz czasy burz na szczytach kadr przemysłu farmaceutycznego. Zmiana modelu podejścia do klienta, drapieżczy cykl fuzji i przejęć, rosnąca konkurencja we wszystkich obszarach terapeutycznych, a także dyscyplina kosztowa wymuszana przez płatników, zmuszają większość firm do rekonstrukcji strategii biznesowych i marketingowych.

Efektywność – pojęcie nieznane

Liczba słów, które zatraciły swoje znaczenie (tzw. buzzwords) w naszej branży jest ogromna, a ich stosowanie pociąga za sobą poważne konsekwencje. Nasza branża jest zalana konsultantami, którzy stale mówią o benchmarkach (wzorcach, punktach odniesienia) i o najlepszych praktykach. Konsultantami, którzy obiecują zbudowanie wysoce efektywnych zespołów dzięki wysokiej efektywności ludzi. Problem z wieloma konsultantami polega na tym, że często używają buzzwords. Czasami słowa te są całkowicie pozbawione jasnego znaczenia i często są stosowane w bardzo ulotny sposób, gdzie każdy rozumie je inaczej.

Zmiana pojęć

Istnieje pewien akronim zwany KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności, ang. Key Performance Indicators), który doskonale wszyscy znamy. Problem polega na tym, że zaledwie kilku „wybrańców” rozumie jego znaczenie i kiedykolwiek zadało sobie trud zdefiniowania, czym jest „efektywność”. Każdy ma własne określone wyobrażenie, czym ona tak naprawdę jest. Problem z „określonym wyobrażeniem” jest zazwyczaj taki, że wyobrażenia różnią się w zależności od osoby.

Proces planowania marketingowego w firmach farmaceutycznych

Jesień to tradycyjnie czas, w którym w firmach farmaceutycznych trwają intensywne prace nad planami marketingowymi na kolejne lata ze szczególnym uwzględnieniem najbliższej, rocznej perspektywy budżetowej. Chociaż przyjmuje się, że planowanie strategii powinno być procesem permanentnym i absorbować istotną część czasu menedżerów marketingu, to bieżące zadania i problemy wymuszają intensyfikację i kumulację w czasie realizacji tego zadania. Tuż po zakończeniu cyklicznych spotkań inicjujących najbardziej intratny okres dla wielu firm, rusza machina planistyczna i rozpoczyna się gorączka przygotowań.

Stay hungry. Stay foolish

Przegrywasz, gdy zaczynasz kalkulować. Kiedy marzy się Tobie, że w końcu dobrze poznałeś swój region, swoich klientów. Kiedy przychodzi najwyższy czas, aby odcinać kupony. Powinno być łatwiej i spokojniej. Trochę odpoczniesz, a potem zobaczymy… Bo przecież, im większa realizacja Twoich celów, tym większe cele na kolejny cykl promocyjny. To może nie będę szalał. Dlatego nie wykorzystujesz wszystkich szans rynkowych. Nie zależy Ci, aby być rzeczywiście pierwszym lub w top 10. Upadek z góry przecież będzie bolesny. To po co?

Planowane zmiany w prawie pracy. Stagnacja czy uelastycznienie rynku pracy?

W tym roku Kodeks Pracy obchodzi swoje 40-te urodziny i mimo kilkudziesięciu nowelizacji, nadal nie nadąża za wyzwaniami, jakie stoją przed współczesnymi gospodarkami. Obecna sytuacja rynkowa zmusza przedsiębiorstwa do rozważnego zarządzania kosztami. Dlatego większość organizacji dąży do ich optymalizacji oraz zwiększenia swojej efektywności, co często ma swoje negatywne konsekwencje w postaci wzrastającego bezrobocia czy powiększania się szarej strefy. Mało elastyczne regulacje prawne czy nadmierne obciążenia nakładane na pracodawców, ostatecznie mają negatywne konsekwencje dla samych pracowników. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej kończy właśnie prace nad projektem kolejnej nowelizacji Kodeksu Pracy, w głównej mierze dotyczącej zmian w umowach o pracę. Będzie to niezwykle ważna nowelizacja, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, która zmodyfikuje dotychczasowy sposób kształtowania stosunków pracy w Polsce. Czy planowane zmiany oprócz tego, że poprawią warunki zatrudnienia pracowników, sprostają oczekiwaniom wysokokonkurencyjnego rynku i w długiej perspektywie będą korzystnie dla pracowników?

Audyt branży

Z Powrotem na Tor

Rok 2013 przyniósł sporo szczęścia 27 firmom włączonym do 13. Corocznego Audytu Branży przeprowadzonego przez Pharm Exec (Pharm Exec Industry Audit), również w kontekście korzyści dla akcjonariuszy. Obroty wyraźnie wzrosły, podnosząc się z bezprecedensowego spadku w roku 2012, kiedy wzrosty były ujemne, ale ten zwrot podkreśla szerszy wyraźny trend na lata przyszłe: rosnący rozdział pomiędzy firmami potykającymi się o stare i wysłużone pipelines i oczekiwania wynikające z rozmiarów firm, a tymi mniejszymi, bardziej zwinnymi graczami mającymi swobodę cenową, która wynika z jasnego zwrócenia się w kierunku terapii tworzonych z potrzeby zaadresowania niezaspokojonych potrzeb medycznych. Lekcja jest bardzo prosta – dla strategii oraz wizji przejrzystość ma kluczowe znaczenie.

Lista numerów

Sonda

W chwili obecnej nie ma żadnej aktywnej sondy.

Zobacz wyniki i pozostałe sondy