Numer 1/2013 (luty - marzec)

Wybrane tematy numeru

Ustawa refundacyjna

Biznes farmaceutyczny a prawo. Refleksje po roku obowiązywania.

W rok 2012. branża farmaceutyczna weszła bardzo niepewnie, nie wiedząc (pomimo licznych wypowiedzi ekspertów i prawników) jak naprawdę będzie funkcjonował rynek z nowymi regulacjami prawnymi w zakresie refundacji leków. Od momentu ukazania się projektu ustawy refundacyjnej, ze względu na jej reformatorski charakter oraz kontrowersyjność i niejasność poszczególnych uregulowań, była ona przedmiotem ożywionej dyskusji publicznej. Wiele wątpliwości i uwag krytycznych odnośnie poszczególnych przepisów ustawy, prezentowanych jeszcze na etapie jej projektowania przez tzw. stronę społeczną czyli przedsiębiorców, prawników oraz organizacje przedsiębiorcówi, nie zostało niestety uwzględnionych przez jej twórców. Konsekwencją tego jes

Nieszczęście za pieniądze

Praca. Jedna z podstawowych działalności w życiu człowieka. Dla niektórych stanowi wartość i cel sam w sobie nadając sens ich życiu, dla innych jest przykrym obowiązkiem, przymusem, udręką bądź też środkiem do zaspokojenia swoich potrzeb. Wydaje się, że niezależnie od postawy wobec pracy, doświadczenia, wiedzy, kompetencji czy wysokości zarobków wciąż odległym marzeniem większości pracowników jest wykonywanie takiej pracy, która dawałaby im poczucie szczęścia, satysfakcję i spełnienie, którą by po prostu, najzwyczajniej w świecie, szczerze i niewymuszenie lubili.

Zza biurka i z pola

Pracuj tak, jakby wszyscy chcieli Cię zwolnić

W kontekście wydarzeń tego, co dzieje się w sektorze farmaceutycznym (oczywiście nie tylko) wydawać by się mogło, że tzw. RYNEK znajduje się zdecydowanie po stronie pracodawcy. Z jednej strony jest to na pewno prawda, gdyż teoretycznie na rynku pojawiła się spora liczba bardzo dobrych, doświadczonych ludzi w pełni gotowych do podjęcia nowych wyzwań. I oni na pewno poszukują teraz nowych wyzwań (pracy). Z drugiej strony, czy stwierdzenie, że "rynek znajduje się po stronie pracodawcy” w pełni jest uzasadnione. Ja uważam, że rynek zawsze jest po stronie tych, którzy są otwarci na zmiany, gotowi na nowe wyzwania i poszukują nowych innowacyjnych rozwiązań.

Na kogo zapolują łowcy głów w 2013?

2012. był dla sektora farmaceutycznego w Polsce rokiem dużych zmian i roszad. Rynek był świadkiem kilku poważnych akwizycji, potężnych cięć w zespołach sprzedaży, restrukturyzacji na niespotykaną dotąd skalę. Pomimo tak dużych zmian, na które wpłynęła m.in. ustawa refundacyjna oraz czasy dekoniunktury, sektor farmaceutyczny w Polsce radzi sobie nie najgorzej. Rynek leków refundowanych spadł na wartości od początku ubiegłego roku, niemniej wartość rynku leków pełnopłatnych na receptę wzrosła podobnie, jak rynek preparatów sprzedawanych bez recepty (dane IMS 2012). Jakie przełożenie na kadry ma dynamicznie zmieniająca się sytuacja w branży?

Siła Zespołów Sprzedaży

Nie zapominaj, jak ważną rolę pełni menedżer pierwszej linii

Przemysł farmaceutyczny stoi przed dużymi zmianami wpływającymi na podstawowe aspekty działalności biznesowej. Płatnicy zyskują na znaczeniu, dostawcy usług konsolidują się, a lekarze ograniczają dostęp do siebie przedstawicielom medycznym. Specjalistyka zaczyna być traktowana priorytetowo w stosunku do podstawowej opieki zdrowotnej, czyniąc tradycyjny model sprzedaży mniej efektywnym, podczas gdy konkurenci rozwijają kompetencje key account managementu oraz sprzedaży B2B. Kliento-centryczność jest królem, prowadząc do nowych roli usługowych i sprzedażowych.
W reakcji na wszystkie te zmiany, firmy farmaceutyczne, co nie jest zaskoczeniem, inwestują dużo energii i zasobów w procesy przystosowawcze nastawione na zjednanie funkcji sprzedażowej z dostępnymi szansami rynkowymi. To co jednak nas uderza, to fakt, że budowa zespołu district managerów (DM) - który w rzeczywistości jest pierwszą siłą za zespołem sprzedaży - wynika często z potrzeby chwili, sprowadzając ich do zwykłego, montowanego na szybko, szczebelka korporacyjnej drabinki odpowiedzialności.

Pokolenie Y w Farmacji, cz.II

Żyjemy w dynamicznie zmieniającym się świecie, na tyle, że wszyscy na co dzień dostrzegamy zderzenie dwóch światów; pokolenia X i Y. My to jeszcze pamiętamy, ale już słabo; życie bez telefonów komórkowych i internetu było zupełnie inne. Wydawało się szybkie i pełne zmian, ale dopiero dzisiaj lepiej rozumiemy co to znaczy szybkość komunikacji i tempo ciągłych zmian.

Pytanie, gdzie jest granica naszej wytrzymałości, jak wykorzystywać nieograniczony i praktycznie bezpłatny dostęp do wiedzy (internet), jak obecny styl życia wpływa na indywidualne poczucie szczęścia? Chcemy zwrócić uwagę na pierwszych pięć punktów, które pomogą w zarządzaniu nowym pokoleniem Y.

Czas Pracy Przedstawiciela Medycznego

Dziś problematyka czasu pracy jest jednym z najbardziej skomplikowanych obszarów prawa pracy, nie tylko dla pracowników, ale również dla specjalistów z zakresu prawa pracy. Trudności przysparza zarówno sama definicja czasu pracy, ale także jego prawidłowe rozliczenie. Pracodawcy, zatrudniając przedstawicieli, często nie organizują dla nich stanowiska pracy w siedzibie firmy. Przedstawiciele zaś, z racji specyfiki pracy, korzystają z udostępnionych im przez pracodawcę samochodów służbowych, w których spędzają dużą część dnia. W przypadku wykonywania pracy na tak zorganizowanym stanowisku, często może dochodzić do sytuacji, w której przedstawiciel w danym tygodniu czy miesiącu pracy, nie zjawia się w siedzibie firmy, a bezpośrednio po opuszczeniu domu przystępuje do realizacji swoich zadań. Taka sytuacja może rodzić wiele istotnych wątpliwości co do sposobu rozliczania czasu pracy.

Inbound Marketing

Czyli jak dać się znaleźć najcenniejszym, bo poszukującym informacji pacjentom?

Inbound Marketing stał się modną nowością w USA i jest omawiany na coraz liczniejszych konferencjach. Poniższy artykuł jest próbą opisania tego pojęcia i oceny jego przydatności z perspektywy działań marek farmaceutycznych.

Prognoza Branży 2013

W Poszukiwaniu Bezpiecznej Przystani

Gdy firmy poszukują sposobów zabezpieczenia się przed zbliżającą się falą coraz silniejszych płatników, zniecierpliwionych pacjentów, bankrutujących rządów i strapionych regulatorów, sukces odniosą ci, którzy rozumieją, jak konkurencja oraz technologie zmieniają sposób funkcjonowania branży - od podstaw naukowych począwszy a na produkcji skończywszy.

Zakłócenia na linii: Lekarz-Pacjent

Konwersacje lekarz-pacjent nie zawsze są takie jak myślimy - ta podstawowa rozmowa prezentuje zarówno problem, jak i szanse dla dzisiejszych menedżerów produktu

Lista numerów

Sonda

W chwili obecnej nie ma żadnej aktywnej sondy.

Zobacz wyniki i pozostałe sondy