Numer 1/2012 (luty-marzec)

Wybrane tematy numeru

Czy Big Pharma Podzieli Los Dinozaurów?

Wcale nie tak dawno temu amerykańscy producenci samochodów byli na szczycie świata. Co może uczynić farma by uniknąć tych samych błędów?

Gdyby studentów MBA zapytać o wymienienie najlepiej radzących sobie pod względem strategii, marketingu lub rozwoju produktów firm; ilu waszym zdaniem wymieniłoby jednego z amerykańskich największych producentów samochodów?

Nieustanna Kampania

Przy coraz ostrzejszej walce o udziały rynkowe, sposób wprowadzenia produktu na rynek przeszedł transformację od skoncentrowanego, frontalnego ataku do subtelnej, przekonującej sztuki kampanijnej, w której kluczowym czynnikiem staje się to co zrobisz jeszcze przed rejestracją produktu

Historycznie, firmy farmaceutyczne wprowadzały produkty na rynek na wzór kampanii militarnych. Po intensywnym planowaniu i zatwierdzeniu produktu, armia przedstawicieli medycznych szturmowała gabinety lekarskie przy wsparciu ciężkiego reklamowego ataku z powietrza oraz wsparciu reklamowym pozwalającym atakować fortyfikacje konkurencji i jej produkty. Rezultat bitwy stawał się zazwyczaj jasny w ciągu pierwszego roku.

Refundacja a Stosowanie Leków Poza Wskazaniami Rejestracyjnymi

Stan Pomiędzy Pierwszym a Drugim Obwieszczeniem

Dyżurka oddziału internistycznego jednego ze szpitali wojewódzkich w Polsce. Styczeń. Wchodzi przedstawiciel znanej firmy. Od razu widać, że zna dobrze większość słuchaczy, zaczyna mówić o swoim produkcie i najnowszych rekomendacjach dla tej molekuły. W pewnym momencie pada pytanie ordynatora: „To bardzo ciekawe co Pan mówi, znamy już rekomendacje, ale czy Pan wie, że wskazanie, o którym Pan mówi nie jest zarejestrowane w przypadku tego produktu?”. Konsternacja. Przedstawiciel wie o tym, ale do tej pory nigdy nie spotkał się z „atakiem” na produkt i związaną z nim dokumentację rejestracyjną.
Kilka kwadransów później. Do dyżurki wchodzi młoda dziewczyna z firmy...

Jak Na Listach Liczone Są Nowe Limity i Ceny?

Dlaczego w obwieszczeniu nie ma leków z ceną poniżej limitu?

I Tym Podobne Pytania…

W grudniu 2011 roku pojawiło się pierwsze obwieszczenie z listą leków refundowanych wydaną wg nowych regulacji. Na liście zamieszczone zostały tzw. grupy limitowe, urzędowe ceny zbytu, ceny detaliczne produktów refundowanych, limity refundacyjne i odpłatności pacjentów. W tym krótkim artykule podsumowałem podstawowe informacje na temat sposobu obliczania detalicznych cen urzędowych oraz limitów finansowania dla poszczególnych opakowań, zastosowane przez Ministerstwo Zdrowia oraz niektóre skutki przyjętego sposobu kalkulacji.

Od Członka Zespołu do Lidera Zespołu

Przygotowanie przedstawicieli do objęcia roli menedżera wymaga czytelnego komunikowania celów organizacji, odpowiedniego wparcia i bodźców pozapłacowych

Czy zaproponowałbyś najlepszemu wiolonczeliście w orkiestrze przejęcie obowiązków dyrygenta bez uprzedniego doświadczenia lub dodatkowych przygotowań? Prawdopodobnie nie. A jeśli nawet, nie miałbyś zapewne zbyt wysokich oczekiwań w stosunku do występów orkiestry. A tak właśnie czyni większość organizacji. Awansują najlepszych przedstawicieli na stanowiska menedżerskie bez wcześniejszego przygotowania ich do tego, jak pewnie i kompetentnie radzić sobie w krytycznych obszarach, takich jak coaching, motywowanie i rozwój ich członków zespołu.

Edetailing efektywnym wsparciem sprzedaży

Najprościej edetailing w branży farmaceutycznej można określić jako multimedialną technologię przekazu edukacyjnego lub perswazyjnego, który jest skierowany do danego odbiorcy, najczęściej lekarza. Obecnie edetailing uważany jest za jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingu bezpośredniego, stosowane przez coraz więcej firm farmaceutycznych przy wykorzystaniu tabletów PC, iPadów lub serwisów www. Po stronie mocnych atutów systemów edetailingowych jest m.in.: praktycznie nieograniczona możliwość kreowania skutecznego przekazu, technologia, raporty i statystyki, a całość przy relatywnie niskich kosztach i policzalnym ROI (z ang. return on investment - zwrot z inwestycji).

Nowe Sposoby Zgłębienia Insightu Nowego Brandu

Jeżeli jesteś w stanie nauczyć się rozumienia zachowań pacjentów i lekarzy, jesteś na dobrej drodze do umocnienia pozycji twojego produktu

Pomimo znaczącej transformacji marketingu farmaceutycznego, która dokonała się w ostatnich latach - w reakcji na nowe modele działania służby zdrowia, zwiększony dostęp lekarzy i pacjentów do zasobów online, nowe regulacje dotyczące wizyt przedstawicieli - badania marketingowe pozostały bardziej lub mniej niezmienione.

Siła Pytań

W obliczu dużych zmian na rynku przede wszystkim miej odwagę zadawać pytania. Sztuka zadawania właściwych pytań jest ważniejsza od samych odpowiedzi.

Wszyscy przechodzimy przez zasadnicze zmiany na rynku farmaceutycznym. Zmiany refundacyjne/cen, zmiany konkurencji, klientów, nowe strategie… To wymusza weryfikację codziennych aktywności oraz sposobów działania. Uczymy się działać w nowym otoczeniu rynkowym. Napotykamy wyzwania adaptacyjne, bo nie jest łatwo przezwyciężyć własne przyzwyczajenia zawodowe, które przecież pozwalały na osiąganie wielu sukcesów w przeszłości. Zatem dlaczego coś zmieniać?

Amplifying internetowy i eRzecznik marki

Czyli jak dotrzeć do konsumentów w ostatnich fazach procesu zakupowego?

Jak pokazują badania The Nielsen Company opinie ludzi, których znamy i opinie konsumentów publikowane online cieszą się naszym najwyższym zaufaniem – odpowiednio 90% i 70%. Pacjenci najczęściej spotykają się z nimi w bezpośrednich rozmowach i na forach internetowych, na których marki farmaceutyczne mogą prowadzić komunikację poprzez amplifying internetowy i kampanie eRzecznika marki.

Dr Google autorytetem medycznym Polaków

Co robią Polacy, gdy chcą zasięgnąć informacji związanej ze swoim zdrowiem? Jeśli posiadają dostęp do Internetu to przede wszystkim kierują swoje pytanie do doktora Google (którego w polskich realiach traktować można jako synonim wyszukiwarki, gdyż ok. 95% zapytań obsługuje właśnie Google – dane za gemiusRanking).

Umowy Śmieciowe

Wyzysk czy wybawienie?

Umowy śmieciowe to ostatnio przewodni motyw w mediach, m.in. za sprawą ostatniej kampanii wyborczej. To jednak wyjątkowo nietrafne uproszczenie, za pomocą którego wprowadza się w błąd opinię publiczną. Tzw. umowy śmieciowe, czyli umowy o dzieło i umowy zlecenia były jednym z czynników hamujących lawinowo rosnące w latach dziewięćdziesiątych bezrobocie. A jak jest dziś?

Lista numerów

Sonda

W chwili obecnej nie ma żadnej aktywnej sondy.

Zobacz wyniki i pozostałe sondy