Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Numer 2/2014 (kwiecień - maj)
Wybrane tematy numeru
Company Profile - Takeda Polska
"Największą bolączką jest bardzo niski poziom zrozumienia, jak ważna jest praca Przedstawiciela. Przedstawiciel pracujący uczciwie, rzetelnie realizujący zadania informacyjne i edukacyjne stanowi bardzo dużą wartość w całym systemie leczenia i nie tylko."
Rozmowa z dr Jackiem Barlińskim, Dyrektorem Generalnym Takeda Polska
Grupa Adamed. Miejsce synergii biznesu i nauki
Tworzenie konsorcjów naukowo-przemysłowych, nowoczesne terapie i rozwiązania przełamujące monopol zachodnich koncernów oraz wielomilionowe nakłady na rozwój obszaru R&D – to tylko wybrane przykłady skali innowacyjności Grupy Adamed. O tym, jak powstaje innowacja i jakie jest jej znaczenie dla polskiej gospodarki opowiada dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, Dyrektor Generalny Grupy Adamed.
Marketer of the Year 2013
Brytyjski prestiżowy magazyn „PharmaTimes” ogłosił w styczniu wyniki konkursu „Marketer of the Year 2013”. W kategorii Marketera Roku spoza Wielkiej Brytanii laureatem głównej nagrody został Polak Artur Krzyżanowski, Business Unit Manager w firmie Bristol-Myers Squibb, który podzielił się z nami swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi trendów w dzisiejszym marketingu farmaceutycznym.
Narzędzia promocyjne. Co wybrać? Krótki przegląd możliwości.
Aktywności, jakie podejmiemy w ramach promocji danego produktu, mają kluczową rolę w kontekście wzrostu udziału w rynku, dotarcia do klienta i zwiększenia sprzedaży. Najważniejsza jest strategia i dobór narzędzi. Możliwości jest wiele. Jak się w nich odnaleźć? Jak wybrać najlepsze i najbardziej efektywne dla swojej firmy i produktu? Na co warto postawić, aby osiągnąć zysk?
Firma wolna od nadużyć
Choć budowanie etycznego środowiska pracy jest ostatnio niezwykle modnym tematem, niewiele firm poważnie traktuje ten temat, a doniesienia o nieprawidłowościach w zachowaniach pracowników czy pracodawców bywają często ignorowane. Mimo iż wiele firm ustala swoje wewnętrzne kodeksy postępowania w zakresie etyki czy wartości, to jednak nie są one faktycznie z całą konsekwencją stosowane, a także mają niezbyt duże przełożenie prawne. Dlatego, oprócz działań na poziomie firmy, ważne jest wprowadzenie konkretniejszych przepisów do polskiego Kodeksu Pracy. Obecnie w rozdziale II i IIa Kodeksu Pracy znajdują się przepisy dotyczące podstawowych praw i obowiązków pracodawców i pracowników oraz przepisy o konieczności równego traktowania w zatrudnieniu. Niestety brakuje bardziej szczegółowych ustaw, na przykład o ochronie tak zwanych sygnalistów (ang. whistleblowers).
Outsourcing Przedstawicieli Farmaceutycznych
Współczesny zmieniający się w drastycznym tempie rynek farmaceutyczny staje ciągle przed coraz to nowymi wyzwaniami, które zmuszają zarządy firmy do szukania sposobów na zmianę strategii i uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Jednym ze sposobów jest znane i spotykane praktycznie wszędzie cięcie kosztów. Na początku rozpoczyna się od cięcia kosztów operacyjnych, takich jak sprzęt i artykuły biurowe, samochody, laptopy, komórki, fundusze reprezentacyjne. Potem przychodzi czas na obcinanie kosztów związanych z pracownikami: premie, dodatkowe pakiety socjalne, podwyżki, pensje. Kolejnym etapem jest konieczność restrukturyzacji przedsiębiorstwa, a co za tym idzie konieczność zmniejszenia liczby etatów w przedsiębiorstwach – zwolnienia. Firmy szukają różnych sposobów na rozwiązanie tego problemu, m.in. proponują przedstawicielom przejście na umowy zlecenie, założenia własnej działalności gospodarczej, czy też zatrudnienie poprzez outsourcing pracowniczy.
Gdybyśmy zadali sobie pytanie: Który z tych sposobów zatrudnienia jest najkorzystniejszy dla przedstawiciela farmaceutycznego? – nie uzyskalibyśmy jednoznacznej odpowiedzi. Każdy ma swoje wady i zalety. W artykule spróbujemy przybliżyć trzecią opcję, czyli outsourcing pracowniczy.
Zakaz konkurencji w umowie o pracę
W dobie nowoczesnych technologii kluczową rolę na rynku odgrywa konkurencja. By osiągnąć coraz to wyższe cele, firmy prześcigają się w rywalizacji o nowego klienta, proponując potencjalnym odbiorcom swoich dóbr i usług oferty wyróżniające się spośród innych ceną, jakością czy serwisem. W związku z tym pracodawcy coraz częściej zabezpieczają swoje interesy podpisując z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji. Dzięki temu, pracownik nie może prowadzić w czasie trwania stosunku pracy, a w szczególnych przypadkach również po jego ustaniu, działalności konkurencyjnej wobec swego pracodawcy. To chroni interes pracodawcy, ale czy oby na pewno jest korzystne dla pracownika? Bywają sytuacje, w których ograniczenie to wydaje się być mało racjonalne czy uzasadnione biznesowo. Jakie przepisy regulują zakaz konkurencji, jakie prawa i obowiązki ma pracownik, który podpisał umowę o zakazie konkurencji? Zapraszam do lektury poniższego tekstu.
Jaka jest przyszłość iPada w farmie?
Po trzech latach ery dominacji Apple wśród tabletów, bardzo niewielu twórców traktuje iPad jako coś więcej niż tylko osławiony ekran dotykowy działający w próżni. Marketerzy firm farmaceutycznych są szczególnie winni tej sytuacji: znaczna większość pracy na tabletach w naszej branży polega na „skomputeryzowanych” prezentacjach dla Przedstawicieli Medycznych do pokazywania ich lekarzom. Takie prezentacje wykorzystują często pełnię możliwości wizualnych tego medium, z porywającymi grafikami, wielotorowością informacji oraz możliwością kastomizowania przez przedstawiciela prezentacji na indywidualne potrzeby lekarzy.
Jednak lekarze nie oczekują pięknych obrazków, oni oczekują pomocy – sposobów na poprawę jakości ich praktyki lekarskiej, skuteczności w leczeniu i metod wpływania na wyniki terapii pacjentów.
Firmy farmaceutyczne w Europie muszą doprowadzić swoje dane do ładu
Nowe wytyczne dotyczące utrzymania danych w EVMPD wywołały panikę w Europie. Organizacje nadal zmagają się z elektronicznym systemem składania danych, a konieczność aktualizacji danych dodatkowo zwiększa presję. Ma to jednak i dobre strony.
Na początku lutego 2014 roku formalne wytyczne dotyczące sposobu utrzymania i aktualizacji danych przesyłanych do XEVMPD (the extended EudraVigilance Medicinal Product Dictionary) zostały opublikowane przez Europejską Agencję Leków (EMA) – rozwiązanie, które nie pozostawia firmom farmaceutycznym innego wyboru niż uporządkowanie ich wewnętrznych procesów zarządzania danymi, jeśli jeszcze tego nie uczyniły.
Walka z korupcją w farmie
Dwadzieścia lat temu słowo „korupcja” było słowem tabu w kręgach władzy. Dzisiaj mamy prawo oraz praktyki antykorupcyjne w firmach i państwach na całym świecie, ale korupcja nadal niesie ze sobą zgubne rezultaty w wielu aspektach życia publicznego.
Korupcja, którą definiujemy jako nadużycie władzy dla własnych korzyści, może przybrać kształt drobnej łapówki, ale także skandalu na dużą skalę obejmującego konflikty interesów i złamanie poufności w relacjach pomiędzy biznesem i rządami.
Sektor farmaceutyczny nie jest odporny na takie skandale, co doprowadziło do zniszczenia zaufania do branży.
Niezależnie czy przybiera ona kształt łapówki, nadmiernego wpływu biznesu na politykę lub fałszerstwa, korupcja z pewnością niesie ze sobą ofiary – jej cenę płacą zwykli ludzie.