Numer 2/2014 (kwiecień - maj)

Wybrane tematy numeru

Company Profile - Takeda Polska

"Największą bolączką jest bardzo niski poziom zrozumienia, jak ważna jest praca Przedstawiciela. Przedstawiciel pracujący uczciwie, rzetelnie realizujący zadania informacyjne i edukacyjne stanowi bardzo dużą wartość w całym systemie leczenia i nie tylko."

Rozmowa z dr Jackiem Barlińskim, Dyrektorem Generalnym Takeda Polska

Grupa Adamed. Miejsce synergii biznesu i nauki

Tworzenie konsorcjów naukowo-przemysłowych, nowoczesne terapie i rozwiązania przełamujące monopol zachodnich koncernów oraz wielomilionowe nakłady na rozwój obszaru R&D – to tylko wybrane przykłady skali innowacyjności Grupy Adamed. O tym, jak powstaje innowacja i jakie jest jej znaczenie dla polskiej gospodarki opowiada dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, Dyrektor Generalny Grupy Adamed.

Marketer of the Year 2013

Brytyjski prestiżowy magazyn „PharmaTimes” ogłosił w styczniu wyniki konkursu „Marketer of the Year 2013”. W kategorii Marketera Roku spoza Wielkiej Brytanii laureatem głównej nagrody został Polak Artur Krzyżanowski, Business Unit Manager w firmie Bristol-Myers Squibb, który podzielił się z nami swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi trendów w dzisiejszym marketingu farmaceutycznym.

Narzędzia promocyjne. Co wybrać? Krótki przegląd możliwości.

Aktywności, jakie podejmiemy w ramach promocji danego produktu, mają kluczową rolę w kontekście wzrostu udziału w rynku, dotarcia do klienta i zwiększenia sprzedaży. Najważniejsza jest strategia i dobór narzędzi. Możliwości jest wiele. Jak się w nich odnaleźć? Jak wybrać najlepsze i najbardziej efektywne dla swojej firmy i produktu? Na co warto postawić, aby osiągnąć zysk?

Firma wolna od nadużyć

Choć budowanie etycznego środowiska pracy jest ostatnio niezwykle modnym tematem, niewiele firm poważnie traktuje ten temat, a doniesienia o nieprawidłowościach w zachowaniach pracowników czy pracodawców bywają często ignorowane. Mimo iż wiele firm ustala swoje wewnętrzne kodeksy postępowania w zakresie etyki czy wartości, to jednak nie są one faktycznie z całą konsekwencją stosowane, a także mają niezbyt duże przełożenie prawne. Dlatego, oprócz działań na poziomie firmy, ważne jest wprowadzenie konkretniejszych przepisów do polskiego Kodeksu Pracy. Obecnie w rozdziale II i IIa Kodeksu Pracy znajdują się przepisy dotyczące podstawowych praw i obowiązków pracodawców i pracowników oraz przepisy o konieczności równego traktowania w zatrudnieniu. Niestety brakuje bardziej szczegółowych ustaw, na przykład o ochronie tak zwanych sygnalistów (ang. whistleblowers).

Outsourcing Przedstawicieli Farmaceutycznych

Współczesny zmieniający się w drastycznym tempie rynek farmaceutyczny staje ciągle przed coraz to nowymi wyzwaniami, które zmuszają zarządy firmy do szukania sposobów na zmianę strategii i uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Jednym ze sposobów jest znane i spotykane praktycznie wszędzie cięcie kosztów. Na początku rozpoczyna się od cięcia kosztów operacyjnych, takich jak sprzęt i artykuły biurowe, samochody, laptopy, komórki, fundusze reprezentacyjne. Potem przychodzi czas na obcinanie kosztów związanych z pracownikami: premie, dodatkowe pakiety socjalne, podwyżki, pensje. Kolejnym etapem jest konieczność restrukturyzacji przedsiębiorstwa, a co za tym idzie konieczność zmniejszenia liczby etatów w przedsiębiorstwach – zwolnienia. Firmy szukają różnych sposobów na rozwiązanie tego problemu, m.in. proponują przedstawicielom przejście na umowy zlecenie, założenia własnej działalności gospodarczej, czy też zatrudnienie poprzez outsourcing pracowniczy.
  Gdybyśmy zadali sobie pytanie: Który z tych sposobów zatrudnienia jest najkorzystniejszy dla przedstawiciela farmaceutycznego? – nie uzyskalibyśmy jednoznacznej odpowiedzi. Każdy ma swoje wady i zalety. W artykule spróbujemy przybliżyć trzecią opcję, czyli outsourcing pracowniczy.

Zakaz konkurencji w umowie o pracę

W dobie nowoczesnych technologii kluczową rolę na rynku odgrywa konkurencja. By osiągnąć coraz to wyższe cele, firmy prześcigają się w rywalizacji o nowego klienta, proponując potencjalnym odbiorcom swoich dóbr i usług oferty wyróżniające się spośród innych ceną, jakością czy serwisem. W związku z tym pracodawcy coraz częściej zabezpieczają swoje interesy podpisując z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji. Dzięki temu, pracownik nie może prowadzić w czasie trwania stosunku pracy, a w szczególnych przypadkach również po jego ustaniu, działalności konkurencyjnej wobec swego pracodawcy. To chroni interes pracodawcy, ale czy oby na pewno jest korzystne dla pracownika? Bywają sytuacje, w których ograniczenie to wydaje się być mało racjonalne czy uzasadnione biznesowo. Jakie przepisy regulują zakaz konkurencji, jakie prawa i obowiązki ma pracownik, który podpisał umowę o zakazie konkurencji? Zapraszam do lektury poniższego tekstu.

Jaka jest przyszłość iPada w farmie?

Po trzech latach ery dominacji Apple wśród tabletów, bardzo niewielu twórców traktuje iPad jako coś więcej niż tylko osławiony ekran dotykowy działający w próżni. Marketerzy firm farmaceutycznych są szczególnie winni tej sytuacji: znaczna większość pracy na tabletach w naszej branży polega na „skomputeryzowanych” prezentacjach dla Przedstawicieli Medycznych do pokazywania ich lekarzom. Takie prezentacje wykorzystują często pełnię możliwości wizualnych tego medium, z porywającymi grafikami, wielotorowością informacji oraz możliwością kastomizowania przez przedstawiciela prezentacji na indywidualne potrzeby lekarzy.
  Jednak lekarze nie oczekują pięknych obrazków, oni oczekują pomocy – sposobów na poprawę jakości ich praktyki lekarskiej, skuteczności w leczeniu i metod wpływania na wyniki terapii pacjentów.

Firmy farmaceutyczne w Europie muszą doprowadzić swoje dane do ładu

Nowe wytyczne dotyczące utrzymania danych w EVMPD wywołały panikę w Europie. Organizacje nadal zmagają się z elektronicznym systemem składania danych, a konieczność aktualizacji danych dodatkowo zwiększa presję. Ma to jednak i dobre strony.

Na początku lutego 2014 roku formalne wytyczne dotyczące sposobu utrzymania i aktualizacji danych przesyłanych do XEVMPD (the extended EudraVigilance Medicinal Product Dictionary) zostały opublikowane przez Europejską Agencję Leków (EMA) – rozwiązanie, które nie pozostawia firmom farmaceutycznym innego wyboru niż uporządkowanie ich wewnętrznych procesów zarządzania danymi, jeśli jeszcze tego nie uczyniły.

Walka z korupcją w farmie

Dwadzieścia lat temu słowo „korupcja” było słowem tabu w kręgach władzy. Dzisiaj mamy prawo oraz praktyki antykorupcyjne w firmach i państwach na całym świecie, ale korupcja nadal niesie ze sobą zgubne rezultaty w wielu aspektach życia publicznego.
Korupcja, którą definiujemy jako nadużycie władzy dla własnych korzyści, może przybrać kształt drobnej łapówki, ale także skandalu na dużą skalę obejmującego konflikty interesów i złamanie poufności w relacjach pomiędzy biznesem i rządami.
Sektor farmaceutyczny nie jest odporny na takie skandale, co doprowadziło do zniszczenia zaufania do branży.
Niezależnie czy przybiera ona kształt łapówki, nadmiernego wpływu biznesu na politykę lub fałszerstwa, korupcja z pewnością niesie ze sobą ofiary – jej cenę płacą zwykli ludzie.

Who is Who

Łukasz Igielski

Dyrektor ds. Sprzedaży
Dywizja Żywności Medycznej
Nutricia Polska Sp. z o.o.

Robert Pociupany

Dyrektor Działu Informacji Medycznej
Servier Polska Sp. z o.o.

Lista numerów

Sonda

W chwili obecnej nie ma żadnej aktywnej sondy.

Zobacz wyniki i pozostałe sondy