Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Numer 3/2014 (czerwiec - lipec)
Wybrane tematy numeru
Company Profile - Merck Serono
„Przedstawiciel jest dzisiaj realizatorem strategii, ogniwem łączącym całą organizację z klientami. To, czy firma odniesie sukces, spoczywa w ogromnej mierze w rękach Przedstawiciela.”
Rozmowa z Michałem Bichta, Prezesem Zarządu, Dyrektorem Merck Serono
W poszukiwaniu sposobów na wzrost
czyli globalne trendy w marketingu medycznym z perspektywy polskiej
Globalne trendy, kryzys i liczne zmiany ustawodawstwa, jakich doświadczał polski rynek farmaceutyczny w ostatnich latach spowodowały, że dla wielu leków skończył się czas dynamicznych wzrostów, a zmiany w otoczeniu, w połączeniu z rosnącą presją konkurencyjną, postawiły zarządzających nimi managerów w najtrudniejszej od wielu lat sytuacji. Z ekonomicznego punktu widzenia sytuacja taka ma swoje dobre strony. Zmiana warunków funkcjonowania i intensyfikacja konkurencji wymusza wzrost efektywności i eliminuje słabszych graczy (tzw. oczyszczanie rynku). Presja na wzrost efektywności, choć prowokowana okolicznościami, stanowi niewątpliwy impuls rozwojowy dla marketingu. Globalnym oszczędnościom po stronie kosztowej towarzyszy bowiem zmiana sposobu alokacji budżetów marketingowych oraz poszukiwanie coraz to nowszych i bardziej efektywnych sposobów na wzrost. W odpowiedzi na taką potrzebę na rynku pojawiają się nowe sposoby działania, wpisujące się w obserwowane od kilku lat trendy – pacjentocentryzm (ang. patient-centrism), wielokanałowość (ang. multichannel marketing) czy analizy dużych zbiorów danych (ang. big data) dla potrzeb zarządzania relacjami z klientami.
Zmiana ciążenia
Najwyższa pora na lekcję dla Big Pharmy
Firmy międzynarodowe mogą dużo nauczyć się od firm generycznych w kwestii strategicznego podejścia do rynków wschodzących.
Przemysł farmaceutyczny w Azji przyspiesza w kierunku centralnej pozycji na rynku globalnym – i większość uważa, że zmiana już się rozpoczęła. Badanie przeprowadzone przez PwC pokazuje, że 55% firm międzynarodowych (MNC – multinational companies) oraz 62% firm lokalnych uważa, że środek ciążenia światowego rynku farmaceutycznego wypadnie raczej w Azji, niż w Ameryce lub w Europie. Azja bez wątpienia może stać się największym rynkiem farmaceutycznym świata i będzie radykalnie różnić się od pozostałych rynków w perspektywie średnioterminowej.
Dobry Przedstawiciel jest jak narkotyk. Uzależnia...
Na rynku farmaceutycznym jest około 9.000 Przedstawicieli. Dla wszystkich praca w sprzedaży jest innym zawodem, niż ten, który mieli na myśli wybierając kierunek studiów. Rynek cały czas trzyma jako jedno z podstawowych kryteriów: ukończone studia wyższe, kiedyś była to tylko medycyna i nauki pokrewne. Dzisiaj absolwenci różnych kierunków pracują jako Przedstawiciele Medyczni.
Początek jest podobny – stresująca rekrutacja, pierwsze szkolenia, potem pierwsze wizyty w terenie. Te pierwsze są wyjątkowo ważne, bo efekt pierwszego wrażenia jest praktycznie nie do zmiany. Po pierwszym miesiącu przychodzą pierwsze wyniki regionalne. Mimo tych samych materiałów i aktywności promocyjnych przeprowadzonych przez cały Zespół, dosyć szybko widać różnice, duże indywidualne różnice...
Rozmowa Kontrolowana
Prawo pracownika do prywatności a monitoring w miejscu pracy
Czy pracodawca ma prawo otwierać korespondencję adresowaną imiennie do pracownika albo odczytywać maile, jakie otrzymuje na służbowy komputer? Zagadnienie monitoringu w miejscu prac należy do jednych z bardziej kontrowersyjnych, gdyż z jednej strony dotyczy sfery bardzo istotnej dla człowieka, jak poszanowanie prywatności, z drugiej w grę wchodzi prawo pracodawcy do osiągnięcia większej wydajności. Są sytuacje, w których monitoring w miejscu pracy jest wręcz wskazany oraz takie, gdy całkowicie niedopuszczalny. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że w prawie polskim brak jest przepisów, które wprost regulowałyby tę kwestię. Tym bardziej warto wiedzieć, jakie są granice dopuszczalnego nadzoru.
Kontynent Utracony. Nigdy więcej.
Mimo że Afryka cieszy się piątą największą populacją na świecie, to przypada na nią zaledwie 3% światowych bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ). Skorumpowane rządy, pozostałości po kolonizacji, obalanie rządów, wojny domowe, niewłaściwe zarządzanie oraz nieszczęścia w postaci katastrof naturalnych, wszystkie przyczyniły się do powstrzymania rozwoju w Afryce, podczas gdy reszta świata podążała naprzód.
Jednak w ostatniej dekadzie sprawy nagle zaczęły ulegać zmianom. Lepsze rządzenie, polityki bardziej przyjazne rynkom, zanikanie wojen domowych, a także ustanowienie demokracji, wpłynęły na przyspieszenie budowania stabilności ekonomicznej i wzrostów.